Kropsterapi

Hvad er kropsterapi?

Der findes alle mulige former for kropsterapi, men den komplementær kropsterapi har rødder i Kranio-Sakral Terapien, da teknikker fra denne terapiform indgår som en stor del af uddannelsen. Teknikkerne er som udgangspunkt blide og skånsomme for kroppen, og de egner sig til mange problematikker, da der kikkes på hele kroppen. Teknikkerne kan ikke gøre skade på din krop. Teknikkerne, som bliver brugt, er Triggerpunktterapi og Muskel Energi Teknikker (MET).

Triggerpunktsterapi er en bløddelsteknik, hvor muskelvævet sammenpresses i kort tid, hvorefter musklen afslappes.

MET er en speciel strækketeknik, som er yderst effektiv og skånsom ved stærke smerter i musklerne og regnes for en af de mest effektive behandlingsmetoder inden for den manuelle behandling.

Nakke, skulder og arm

Kan jeg ikke hjælpe dig med dine smerter i nakke, skuldre og arme med enten massage og/eller Kranio-Sakral Terapi, kan jeg gøre brug af Triggerpunktsterapi og Muskel Energi Teknikker (MET).

Nakken er tæt knyttet til vores kranie og deraf også vores hjerne. En ubalance i nakken kan give daglige smerter i nakken, hovedpine og koncentrationsbesvær, samt påvirke bl.a. syn, hørelse og balance. Nakkeproblemer kan med tiden, ubehandlet sætte sig til problemer i skuldre og arme eller i værste fald påvirke hele kroppen.

Da skulderleddet er et tredelt led, som bliver holdt på plads af muskler og ligamenter, er dette som et af de mest komplekse led vi har, og smerter heri kræver den helt rigtige behandling, hvilket jeg kan give dig med nakke, skulder og arme teknikkerne.

Ryg og korsben

Nogle gange er 1 behandling nok, men hvis musklerne er meget spændte, anbefales det, at du modtager en ny behandling med et tidsinterval af 3-10 dages mellemrum, indtil dine spændinger er løsnet. Derefter anbefales det, at du modtager massage med de tidsintervaller, som passer til dig, for at forebygge at nye spændinger sætter sig for dybt.

Bækken, ben og føddere

Et studie publiceret af “Journal of Alternative and Complementary Medicine” viser, at ca. 10% af alle, som modtager massage, får en form for ømhed eller ubehag i de efterfølgende dage. Ubehaget er pga. fysisk udrensning og kan bestå af træthed, kvalme, hovedpine, svimmelhed og kuldefornemmelser, nogle få får feber. Ømheden minder om den, man oplever efter en styrketræning, hvor ømheden er værst på 2. dagen, inden den gradvist forsvinder.

Årsagen til ømheden er en inflammatorisk respons, som stammer fra mikroskopiske revner i muskelvævet. Hertil er der en tilstrømning af hvide blodceller, som er i gang med at rydde affald væk fra og genopbygge de behandlede muskler. Kort sagt er ømheden et tegn på, at kroppen har taget godt imod behandlingen. Magnesiumolie, cremer eller piller som indeholder stofferne NSAID, en varmepude eller et varmt bad kan hjælpe på ømheden, da det enten virker muskelafslappende eller betændelseshæmmende. Husk at slappe af efter behandlingen.

De affaldsstoffer, som frigives fra musklen under massagen, skal udskilles via din urin, så de ikke ender i blodet og giver dig kvalme, hovedpine og svimmelhed. Det er derfor vigtigt, at du har drukket rigeligt med vand i dagene før din behandling og fortsætter de næste par dage efter. Vandet er med til at udskille de affaldsstoffer, som behandlingen har sat i omløb.

Hvornår bør du undgå massage?

Massage kan i nogle få tilfælde gøre mere skade end gavn. Hvornår skal du undgå massage og evt. afbestille din tid?

Hvis du har en akut sportsskade, en forvridning, en fibersprængning, en forstuvning, blodudtrækninger eller lign., som er mindre end 72 timer gammel, da der er risiko for yderligere blødning og hævelse. Resten af kroppen kan godt masseres.

Ved leddegigt og andre gigtsygdomme under den akutte inflammation, da massagen kan forstærke inflammationen. I de ikke akutte stadier må du gerne modtage massage, som her kan virke smertelindrende.

Ved feber og andre infektioner så som svamp og andre smitsomme eksemer, influenza, mæslinger, skoldkopper og lign.

Ved blodpropper i benene, betændte åreknuder/årebetændelse, kunstige blodkar, blødersygdom, hjertesygdomme samt diabetes. Diabetespatienter og gravide kan dog efter aftale med egen læge modtage massage, dog ikke på indstikssteder og på den gravide mave.

Ved sår eller revner i huden eller ved røde og varme hævelser samt udslæt.

Hvis du er gravid, vil jeg ikke behandle på dig før end fra uge 12 i din graviditet.

Du bør ikke tage smertestillende inden en massage.