Nakke- og rygsmerter

Smerter i nakken og/eller i ryggen kan blandt andet stamme fra myoser, muskelspændinger og affaldsstoffer i musklerne, men smerterne kan også stamme fra skævheder i nakke- og/eller ryghvirvlerne efter mange timer med bøjet hoved foran skolebøger, Ipad og smartphones. Vi kan også have smerter i vores muskler, hvis vi bruger dem forkert, for meget eller for lidt. Piskesmæld, dårlig holdning, forkerte arbejdsstillinger og så videre kan være årsager til smerter og skævheder i skelettet, men en muskelspænding kan også trække for eksempel din ryggrad skæv.

Årsagen til, at det for eksempel gør ondt i nakken, kan skyldes en skævhed i hoften. Er kroppen skæv et sted, forskubber hele kroppen sig. Årsagen til smerten findes sjældent der, hvor det gør ondt. Så derfor behandler jeg hele kroppen. Når din krop er rettet op, og muskelspændingerne er løsnet, er det vigtigt, at du træner dine muskler, så de kan holde dit skelet, så det ikke går galt igen. Vores krop er designet til at blive brugt og tager desværre skade af de mange timers stillesiddende aktiviteter både i skolen, på arbejde og i fritiden.

Når jeg retter dit skelet op, bruger jeg specielle ret ryg- og nakketeknikker, som ganske enkelt er uundværlige. Hvis hoften og/eller ryg- og nakkehvirvlerne er skæve, vil Kranio-Sakral Terapi alene i mange tilfælde være nyttesløs, da skævheder i skelettet forplanter sig til kraniet. Det er derfor vigtigt at rette skelettet før kraniet.

Jeg kan dog ikke rette skelettet op, hvis der er spændinger i musklerne. Jeg skal have løsnet spændingerne først, da de ellers vil trække skelettet skævt igen. Det er jo ofte spændinger i musklerne, der forskubber knoglerne. Jeg løsner spændinger i musklerne med enten bindevævsmassage, sports- eller fysiologisk massage, alt efter hvor spændingerne sidder. Når spændingerne i musklerne er løsnet, skal der faktisk meget lidt til for at rette skelettet tilbage på plads, hvilket er “hemmeligheden” bag, at man kan rette et skelet op med denne blide behandlingsform.

Du kan se dit skelet som dominobrikker eller et hus, er fundamentet skævt, bliver hele huset skævt. Så en forkert fodstilling eller overstrakte knæ forplanter sig hele vejen op til din nakke, ja faktisk helt op i dit kranie, så døjer du f.eks med ondt i nakken, kan det sagtens stamme fra dine fødder, knæ, en skæv hofte eller et andet sted længere nede.

Hvis du har overstrakte knæ, kan det være fordi, dine muskler omkring knæleddet ikke er stærke nok til at holde dit knæ i anatomisk korrekt stilling. Dine ledbånd og sener risikerer at blive overbelastede, hvis de giver for meget efter. Dit knæled kommer i en yderposition, som vil slide på det brusk, der beskytter knoglerne, og er brusken først slidt helt væk, vil knogleenderne røre hinanden. Dette er meget smertefuld og kan føre til slidgigt. Du kan modvirke dette slid ved at styrke musklerne omkring knæleddet. Jo stærkere dine muskler er, jo bedre kan de holde knæleddet på plads. Dette gælder alle led. Indtil du får dine muskler trænet op til selv at kunne holde knæleddet på plads, kan du f.eks bruge knæbind fra Matas. Men det er vigtigt, at dit skelet er er rettet op og dine muskelspændinger er løsnet inden brugen af knæbind, da du ellers vil blive holdt fast i den forkerte holdning.

Hvis du har hypermobile led, er det endnu mere vigtigt at have stærke muskler omkring dine led til at holde dem på plads. Man fraråder motionsformer, som strækker i leddet, som f.eks yoga og pilates, men anbefaler især styrketræning, løb, cykling og aerobic som motionsformer.

Hvad er holdningskorrigerende tøj?

Holdningskorrigerende tøj er til damer enten en bh eller t-shirt og til mænd en t-shirt. Tøjet aktiverer hele tiden muskulaturen i ryggen, så skuldrene, skulderbladene og hovedet placeres i en optimal stilling. Dette kan lindre og/eller afhjælpe rygsmerter.

Tøjet er inspireret af kinesiotape, en tape som danske fysioterapeuter bruger. De bruger det til at behandle smerter i blandt andet ryggen og nakken, samt forbedre blodcirkulation og korrigere muskelfunktionen.

Når jeg har rettet dit skelet op og løsnet dine muskler, kan du med fordel anvende holdningskorrigerende tøj som en hjælp. Det er dog vigtigt, at jeg har rettet dit skelet op og løsnet dine muskler inden, da du ellers vil blive holdt fast i den forkerte holdning. Det er også vigtigt, at du træner dine muskler, så musklerne ender med selv at kunne opretholde den rette kropsholdning. Til lindring eller afhjælpning af rygsmerter vil jeg helt klart anbefale tøjet fra Anodyne.